Історія товарної біржі

Історія товарної біржі

Інвестори з Америки займаються успішною торгівлею на різних товарних біржах вже понад 150 років і продовжують цю діяльність і сьогодні. Звернувшись до історичного аспекту і ретельно проаналізувавши його, можна зробити дивний висновок: прообрази сучасних товарних бірж зародилися у світі більше тисячоліття тому, якщо говорити про конкретне місце, сталося це в Японії, що не дивно. Це взагалі одна з найдавніших і найрозвиненіших держав – вона відома з глибокої давнини своєю торгівлею різними товарами, включаючи: шовк, спеції, бавовну та інші найбільш значущі та цінні товари для будь-якої людини того далекого часу.

Зрозуміло, офіційні товарні біржі виникли значно пізніше, але все ж таки фактично раніше, ніж фондові. Перша товарна біржа була створена в місті Брюгге в 15 столітті (під кінець 1509), а ось перша організована така біржа відкрила свої двері в тому ж столітті, але через 5 десятиліть, і вже не в Брюгге, а в Антверпені. По суті всі торги здійснювалися на площі, а не в певній будівлі. Воно з’явилося значно пізніше.

Що таке «товарна біржа» простими словами

Проста людина, яка не знайома із фінансовою сферою, навряд чи зрозуміє суть біржових угод та товарів: інша справа, матеріальні блага, наприклад, дорогоцінні метали чи каміння. А ось угоди з товарами повсякденного життя можуть здатися безглуздими: навіщо торгувати какао-бобами, кавою, кукурудзою, рисом чи соєю та пшеницею?

Але товарна біржа є одним із ключових складових ринкової економіки. Простими словами, це такий собі майданчик для торгівлі оптом, але при цьому з чистою конкуренцією.

Якщо звернутися до економічної теорії, а точніше до визначення товару як терміну, можна зрозуміти, що він, насамперед, продуктом праці, незалежно від його виду. Будь-який товар має низку ключових характеристик: він задовольняє купівельні потреби та цінний, завдяки чому може бути обмінний на інший товар. Так, одночасно проявляється як споживча вартість, і мінова.

Товарний ринок був і є складною системою обміну товарів та відповідних господарських відносин, що виникають у його процесі. Ринок визначається такими чинниками: попитом, пропозицією та ціновою політикою. Товарна біржа дозволяє здійснювати купівлю-продаж та перерозподіл тих чи інших благ як між конкретними особами, так і між цілими державами. Саме тому така біржа – найголовніша частина екосистеми товарного ринку.

Специфіка функціонування ринку товарів має низку певних показників, що конкретно характеризують його роботу:

  1. Ринкова ємність – піковий обсяг кількості товарів для реалізації за умови готівкового платоспроможного попиту, ціни реалізації та пропозиції.
  2. Реальний потенціал розвитку ринку як загалом, і у межах конкретних областей, що у сукупності становлять глобальний товарний ринок тієї чи іншої держави.
  3. Диверсифікація товарного ринку – охоплення конкретним товаром всіх потреб незалежно від їх характеру, включаючи навіть географічні.

Статус товарної біржі

Дуже важливим для постійно діючого оптового ринку чистої конкуренції є положення про те, що є комерційним посередником. Отриманий дохід не буде розподілятися між учасниками, а використовується для виконання статутних цілей оптового ринку чистої конкуренції. Відповідно до законопроекту, постійно діючий оптовий ринок чистої конкуренції – це підприємство, яке надає послуги з укладання біржових операцій, визначення попиту та пропозиції на товар, оглядає, організовує товарообіг та сприяє проведенню біржових процедур, пов’язаних з ним.

Постійний оптовий ринок чистої конкуренції формується на базі об’єднання юридичних або фізичних осіб – представників бізнесу (засновників біржі) за власним бажанням. Засновниками не можуть бути державні органи та органи територіального самоврядування, державні та комунальні організації, установи та підприємства, які частково або нечасто утримуються за рахунок Державного бюджету України або місцевих бюджетів.

Для виконання своїх статутних цілей товарні біржі мають право організувати відповідно до законодавства України окремі філії (представництва), клірингові та розрахункові організації. Державна реєстрація постійно діючого оптового ринку добросовісної конкуренції здійснюється в порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».Дізнатися більше про зміни у біржовій структурі ви можете, перейшовши на сайт https://biz.nv.ua/ukr/economics/torgivlyu-na-birzhi-v-ukrajini-teper-regulyuye-zakonodavstvo-50190132.html, де завжди можна дізнатися все актуальні новини даного напрямку.